Thursday, October 27, 2011

Plain Buttercake Bebop

Salam..
kek lagi yer..hehhe tapi kek ni sedap, dan setahu aku resepi buttercake ni memang popular dan ramai yg dah cuba dan tahu kesedapan nya..lama sudah resepi ni aku try dan simpan..


Resepi dari Bebop, aku ambil dari dapur MakLang kat sini..heheh alhamdulillah, dah beberapa kali buat, masuk dalam cup pun dah pernah, makan ngan blueberry pun dah pernah apalagi makan plain gitu jer..makan ngan cream cheese?..pergghh tak tahan..memang sedap kek dari resepi ni (bagi aku yg suka makan kek lah yer..:D)..Tq pada bebop n maklang sebab share resepi ni..sangat ringkas dan mudah, ding dong ding dong, dah siap terus bakar..tak caya, tengok resepi bawah nih..


Plain Butter Cake
Resepi asal : Bebop
Sumber: MakLang

Bahan A
250g butter
200g gula
210g tepung gandum } mklang guna self raising flour
1st baking powder }

Bahan B
5 biji telur
1-2 st esen vanila -- yang ni aku tambah
(*aku masukkan kelima-lima biji telur dalam bekas pastuh masukkan esen vanilla dan pukul/gaul sikit) 

Cara
Tuang kesemua bahan A ke dalam mixer dan adun sebati. Selepas itu, masukkan bahan B perlahan-lahan. Putar selama 4-5 minit. Putar sehingga adunan lembut dan tidak berbintil2. Tuang adunan dalam acuan 9", bakar 160 C selama 50-6- minit atau uji dengan lidi dengan cucuk di bhg tengah kek. Satu nasihat untuk mendapat kek butter yg cantik dan elok, jangan memutar adunan kek terlalu lama.


Senang kan?..dah, pergi ler try heheh

p/s: harituh buat 1/2 adunan untuk masukkan dalam cup, aku guna telur 3 biji..adunan mmg cair sikit beza dengan 1 adunan yg guna 5 biji telur..tapi rasa & tekstur tetap sama..

2 comments:

Rozita Ceritaita said...

beb.. tumpang tanya sikit.. ko pakai kamera apa ye? gamabr ko macam best je la... nampak sedap noooo...

Faiz said...

lar..aku cuma pakai camera canon a470 yg aku beli tahun 2006 huhuhu jauh benor levelnya ngan kamera2 yg ada sekarang..
maybe skill kut..adik aku yg ajar dan aku jugak belajar dari dia.. :) ita!!kek nih mmg sedapppp wahahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih