Saturday, October 8, 2011

Muffin Coklat Kukus

Salam..hehehhe walaupun takda pengukus..tapi aku tetap nak buat jugak benda nih..huahuahua teringin nak buat sampai teringat2 pagi petang siang malam kat umah kat opis..hehhe dapat resepi dari rumah kak Ummi Home Sweet Home tu..jom tengok resepi yg aku terinin sangat nak godek2 nih..

kak Ummi, saya c&p esepi sini yer..tima kasih atas perkongsian...:)


Muffin Coklat Kukus
Resepi: Maklang Azie
Sumber: CT Delima & Ummi Home Sweet Home

Bahan A:-
  • 2 cawan susu cair (*akak guna susu segar)
  • 1 cawan minyak masak/250 gm mentega & cairkan. (*akak guna minyak masak) ---- aku guna minyak masak juga
  • 1 3/4 cawan gula kastor (*akak guna brown sugar)
  • 1 biji telor
  • 1 sudu besar coklat emulco
Bahan B:-
  • 250 gram tepung superfine/tepung gandum (*akak guna tepung naik sendiri)
  • 50 gram serbuk koko (*akak guna Van Houten)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat (akak x letak baking powder n soda sebab menggunakan tepung naik sendiri)
Cara-Cara:-
  1. Satukan bahan A hingga sebati. Kacau guna whisker sahaja.
  2. Ayak bahan B dan masukkan ke dalam bahan A dan kacau rata, jangan terlebih kacau.
  3. Tuang 3/4 penuh ke dalam acuan kertas/muffin cups dan kukus selama 10 - 15 minit. (*akak balut penutup kukusan dgn towel)
hehhe aku bakar guna oven kaedah bainmarie tapi pasang api bawah sahaja hehheh boleh tahan gak muffin kukus ni kan...

2 comments:

Rozita said...

faiz, kek coklat selalu kalau guna minyak masak mcm lebih cantik kan... lembut jugak.. aku selalu kalau buat kek coklat memang letak minyak masak je..
ko xde kukus? cam tak caya je aku dengar.. aku dulu takde gak aku buat atas kuali je...letak air, besi pastu tutup dengan penutup kuali besar tu.. hehe...

Ozzy Choc D'Luscious said...

oh ye?..aku tengok resepi, kalu resepi kata butter cair baru aku guna minyak masak..sbb pernah gak aku guna mnyak masak dulu tapi tak bape jadi..yg ni jadi pulak..

yeee ta, aku takda pengukus, aku nk kukus dalam kuali, tapi aku takde penutupnya..tak kiralah tutup periuk besar ke apa ke..hehhe periuk yg aku ada kat sini suma comey2 taw

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih