Friday, October 7, 2011

Blueberry Buckle

Salam..
Semalam baru pertama kali singgah blog kak Ida di sini. Nampak pula resepi Blueberry Buckle ni..wahh terus rasa nak try walaupun takda fresh blueberry...huhuhu


Tapi aku nyer nih terlebih bakar lah, nampak belah tepi cam gelap sket..tapi tengah maintain lembut okeh....ikut resepi, masa 40 minit tuh lum masak lagi..pastuh aku biar la smpai 1 jam hehheh luper..sumber kak ida adalah dari hanamemories, manakala sumber asal adalah dari foodnetwork.Mohon c&p resepi di sini ya kak ida..tulisan condong warna biru adalah seperti apa yg aku buat..


Blueberry Buckle (untuk loyang bulat saiz 7")
Sumber: idaddapur.blogspot.com

Bahan-bahan Kek:
  • 1/2 cawan butter ---------------------------100 g
  • 1/2 cawan gula.....ida lebihkn sikit-----------100 g
  • 1 biji telur-----------------------------------68 g termasuk kulit
  • 1 sd kecil essen vanilla
  • 2 cwn tepung gandum-----------------------200 g
  • 2 1/2 sd teh baking powder
  • 1/4 sd kecil garam
  • 1/2 cwn susu segar
  • 2 cwn blueberry segar...ida cuma ada 1 cwn jer ------ fresh blueberry takda stock, aku gantikan dengan bluberry filling
Bahan-bahan untuk Streusel Topping:
  • 1/3 cawan gula-------------70 g
  • 1/3 cawan t.gandum---------33 g
  • 1/2 sk cinnamon serbuk....ini ida tak letak, sbb anak2 tak suka bau dia-----aku tak letak juga
  • 3 sd besar butter tanpa garam ( guna butter yg sejuk dr peti ais ) ida guna butter biasa-----45 g
 
Caranya:
Kek:
  • Panaskan oven suhu 350 F...ida panaskan pd suhu 180 C
  • Pukul butter bersama gula hingga kuning dan berkrim. Masukkan telur dan essen vanilla. Pukul lagi hingga kembang.
  • Ayak bersama, tepung, baking powder dan garam
  • Masukkkan ke dlm adunan tadi berselang seli dgn susu. Kacau rata. Alas loyang dengan baking sheets, ratakan, kemudian tabur blueberry ke atas adunan.----aku tuang separuh adunan ke dalam loyang, paip kan blueberry filling, dan tuang lagi baki adunan atas filling tadi..pastu paipkan lagi blueberry filling diatasnya..
Streusel topping
  • Dalam mangkuk kecil, campurkan tepung, gula dan serbuk cinnamon jika suka
  • Masukkan butter dan kacau dgn garfu hingga menjadi crumble / serbuk.
  • Taburkan ke atas adunan kek yg telah ditabur blueberry tadi
  • Bakar selama 45 - 50 minit (ida bakar lebih kurang 40 minit sahaja sbb kek tak tebal )
  • Sejukkan di atas redai sebelum dihidangkan
 
 
Thanks ya kak ida & hana sebab berkongsi resepi..sedap..tapi aku tak leh makan banyak sebab manis...senang serta mudah..

2 comments:

Rozita said...

cam sedap... berry tu meleleh cam air liur aku ni haa... hehe.. kalau aku yg malas ni beli je kat carrefour tu... tak sampai rm5 je pun.. tp dia cam keras sikit la.. hehe dasar pemalas kan..?

Ozzy Choc D'Luscious said...

hahha malas tapi sanggup beli takpa, aku plak jenis, kalau kat kedai mmg aku takkan beli hehhe ni rasa nak membuat tu yg lebih, bila dah buat baru leh rasa cemana sbb klu kat kedai mmg takkan beli then tak dapat la rasa..hehentah apa2 je ntah aku membebel nih kan?..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih