Sunday, January 15, 2012

Sambal Hiris Kerang

Assalamualaikum..
Sambal tumis cilipadi tu adik aku nyer, yang ni aku nyerr hehe yang sebenar-benarnya ni first time aku masak kerang wahahaha gelak..pertama kali beli kerang jugak..hehe aku suka kerang tapi makan bila mak aku masak je la emm  beli ada ke?..tak ingat la..jumaat semalam gi pasar malam, nampak, terus beli..emm best nya..


Dulu aku selalu selalu la sangat buat sambal hiris, tapi lepas aku tahu salah sorang adik aku tak suka sangat rupanya tapi tak tahu lah kalau pas ni dia tak mengaku kata tak suka hehe, terus tak pernah terfikir pun nak buat..tapi la ni teringat-ingat balik..takpala..buat sikit je..

Semuanya dihiris..bawang besar, bawang kecil, bawang putih & beberapa batang lada besar. Tumis semua jenis bawang tu sampai layu..masukkan kerang dan air (ikut nak kuah banyak mana)..bila mendidih masukkan lada besar yg dihiris-hiris, letak sikit air asam..perisakan dengan garam..aku letak ajinomoto sikit..ikut citarasa masing-masing..agak-agak lada dah masak, matikan api..


alhamdulillah makan ngan nasi dah habis pun..novel belakang tuh?..dua-dua aku dah habis baca heheh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih