Tuesday, January 31, 2012

Laksam..pergghhh

Assalamualaikum..
Aku jarang makan..nak kata suka tu cemana eh..tapi masa aku mula2 makan 2 ke 3 tahun lepas memang tak habis. Kawan aku yang habiskan. Tapi peliknya, lepas beberapa ketika, aku teringat-ingat la pulak penangan laksam..pergi la cari kat kedai tempat aku makan dengan kawan aku sebelum tuh..huhuhu tak da..ada laksa je...ingatkan masa aku pergi tu salah hari, ye la kut2 laksam jual hari lain..tapi aku pergi lagi pastu, memang ada laksa je..

Pastu, adalah gerai goreng pisang yang jual laksam ni dekat-dekat ngan ofis aku..lega dapat rasa..tu pun tahun lepas ke dua tahun lepas heee

Minggu lepas nampak resepi laksam nih kat blog kak ida..wahh agak menarik untuk dicuba..terima kasih banyak-banyak, resepi ni senang..puas hati saya dapat makan sepuas hati hehhe saya c&p resipi sini ya..

 

KUAH LAKSAM
  • 600 gm isi ikan.....direbus dan dikisar ( ida beli isi ikan yg dicincang jer )
  • 1 1/2 tin santan pekat segera / 600 mls santan pekat segar...nk lemak lagi boleh lebihkan
  • 2 labu kecil bawang besar*
  • 4 ulas bawang putih *
  • 2 inci halia*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 1 batang serai...dihiris nipis2*...utk resepi kali ni ida kisar 1 btg serai bersama bhn lain
Kisar/blend bahan yg bertanda *
  • 1/2 sd besar lada hitam tumbuk/serbuk lada hitam yg kasar.....boleh dilebihkan
  • 2 batang serai...diketuk
  • 3 sd besar gula lebih kurang / mencukupi
  • Garam secukup rasa
  • 2 asam keping
  • Tambahan air yg mencukupi...jgn terlalu banyak takut kuah cair.
Cara2:
  • Campurkan semua bahan ke dalam periuk
  • Masak sehingga mendidih
  • Perasakan garam.

LAKSAM ( hanya pakai tepung beras shj )
BY : Ida @ Happy Cooking Time
  • 3 cawan tepung beras
  • 4 1/4 cawan air suam -+ ( sukatan air boleh adjust )
  • Sedikit garam
Cara2:
  • Panaskan air di dlm pengukus sehingga mendidih
  • Masukkan tepung & garam ke dlm mangkuk, masukkan 2 cawan air dahulu.....kacau sebati pakai whisker tgn.
  • Tambahkan baki air...kacau sebati
  • Sapu acuan/pinggan dgn sedikit minyak, ambil 1 senduk adunan / secukupnya..tuang ke dlm acuan (ikut nak tebal mana, tapi jgn tebal sangat takut masa nk gulung ia pecah).
  • Letak acuan ke atas rak pengukus dan kukus selama 5 minit. Bila dah masak, sejukkan sebentar baru gulung.
  • Ulangi sehingga habis.

SAMBAL BELACAN
  • Ambil segenggam cili api, tambah sebiji cili besar, belacan, gula dan garam. (boleh ganti juga dgn cili kering yang direbus seketika)
  • Tumbuk @ kisar menggunakan blender kering
  • Perahkan air asam limau / lemon secukupnya
*Aku tak guna belacan, aku guna ikan bilis yg digoreng sekejap sekali ngan cili2 tuh, tumbuk dgn sedikit garam dan gula.

LAKSAM dipotong bulat2 & sedia dimakan bersama kuahnya, sambal belacan serta hirisan ulam-ulaman seperti daun kesum, kobis, timun, kacang panjang ( kali ni tak der ) dan juga taugeh.

Note : Kalau yg real org Kelate  mkn laksam...dlm pinggan laksam tu mesti tambah seketui kecik belacan beserta bahan2 lain. Belacan ketui tu utk dimakan bersama laksam....sedap tau.


Aduhai..nampak beno tak tahu nye..laksam ni aku buat dari kul 6 ptg sampai ke 8 mlm..dapat 6-7 gulung je..wahaha tak senonoh tapi bila dah tahu menggulung, rasa cam best jer..bawah ni kuahnya..hehe


Aku ikut resepi betul kecuali isi ikan yang aku cuma ada ~340g, santan 1 kotak kecil..ngan belacan tu ganti ngan ikan bilis..hhehe dah tak jadi la ye sambal belacannya..jadi macam sambal 'totok' kata orang jawa..

Sedap dan puas dapat makan banyak-banyak..kacang sebagai ulamnya..dan aku letak banyak-banyak ..sedapp (bagi aku okeh..hehhe)..letak lagi cili api hiris tuh ingat nak bagi pedas sikit, pergh tercungap-cungap aku makan sampai nangis..


Sedap..aku sukaa!!..walaupun diaorang tak makan..tapi aku akan buat lagi nanti..:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih