Wednesday, December 12, 2012

Caramel Sauce

Assalamualaikum..
Hehe hari ni nak kongsi resepi caramel sauce yang aku buat isnin lepas..caramel sauce tu yang lebih kurang macam yang kat dalam gula2 cadburry tu..lama dah nak buat, tapi baru hari tu terdatang semangat nak buat. itu pun lepas buat bergedel berkeju yg tak menjadi (jangan tanya, gambar takda) adehh..

Resepi ambil dari blog Noorsha. Beliau guna sukatan sudu dan cawan. Memula aku ikut sukatan tu, tapi mungkin terlebih mentega (aku belum berapa bagus bila guna sukatan sudu) dan gula hangus tu memang hangus, sos karamel aku tak jadi.

Terus tergerak nak buat lagi sekali dengan kurangkan sukatan tadi (yang 1st tu aku dah siap2 timbang)..dan bersabar tunggu gula cair dengan api yang kecil..heheh alhamdulillah menjadi..


Caramel Sauce (Sos Karamel)
Resipi asal : athira alya, myresipi
Resepi diadaptasi dari: Noorsha

Bahan-bahan:
200 gram gula
2 sb air
60 gram mentega
120 gram whipping cream

Cara-cara:
1. masak gula dgn api kecil, bila suku atau separuh gula dah cair dan warna perang, masukkan air. Masa ni keseluruhan gula akan mula mencair, kacau sentiasa.
2. bila semua gula dah betul2 cair, masukkan mentega dan kacau sehingga semuanya mencair. (Gabungan tu akan sedikit membuak tapi teruskan mengacau).
3. Angkat dari api, masukkan whipping cream, sentiasa kacau sehingga semua whipping cream sebati dengan gula. Bila dah sebati, akan rasa sedikit likat.
4. Kemudian letak semula atas api kecil sekejap. Biarkan sejuk.
Pastuh boleh simpan dalam bekas dan masuk peti ais.

PERHATIAN:
- Jaga2 ketika mencairkan gula, gula yg cair lagi panas dari air panas.
- Gunakan api kecil ketka mencairkan gula, dan jangan mengacau terlalu lama setelah semua gula mencair (sebelum dimasukkan mentega). Ini mengelakkan gula bertukar jadi warna hitam. Nanti PAHIT.
- Selepas masukkan whipping cream, hati2 ketika mengacau kerana akan ada sedikit percikan.
- Sos caramel akan likat setelah sejuk. Masa mula2 nak sejukkan, akan kelihatan seperti minyak terapung, dan terpisah dari gula. Kacau sebentar, ia akan sebati..
- TAPI kalau masa kacau dia sebati, kemudian bila dah sejuk, ada lagi minyak terapung dan terpisah dari gula, maknanya sos caramel tu tak jadi hehe mungkin sebab terlebih mentega..Sila cuba lagi, dan jangan putus asa.
- Menurut penyumbang resepi asal, Sos karamel ni bole disimpan up to two weeks.


Boleh di makan dengan roti, atau dah boleh dah buat kek filling atau topping heehehehhe
 

2 comments:

Rozita said...

wah...cantik2... ko dah boleh cerita pulak camne nak masukkan dalam coklat...

Faiz said...

owh, tak terpikir lagi nak buat cam gitu..takpa, ko le google. banyak dah blog yang ajar cara2 nak buh dalam coklat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih