Monday, October 22, 2012

Puff Pastry Inti Kentang

Assalamualaikum..
Tadaaa..kali ni aku buat menjadi laa..tu pun lepas aku tengok adik aku buat 2-3 hari sebelum tuh...kuikuikui dulu aku buat tak menjadi sangat..terus macam malas nak buat, tetiba tengok adik aku buat, eh?..jadi laa...hihihi so aku pun tiru la..tapi aku buh inti kentang cam inti karipap tu tapi versi aku le kan..versi paling ringkas in the world. erk.. kut....


Puff pastry aku beli jenama KAWAN, bila survey memang ramai guna jenama ni..

Inti pula: Aku rebus 2 biji kentang yang dah sesiap potong dadu. rebus sampai empuk dan toskan. Kemudian tumbuk bwang kecik 2 biji + bawang putih 1 biji + ikan bilis (kuantiti aku agak2 ikut kuantiti kentang) + garam secukup rasa + serbuk kari 1 sudu kecik...kemudia tumis, bila dah masak, masukkan kentang tadi..biarkan sekejap..dah siapp..

aku lenyek2 sikit kentang tuh atas kuali..Dapat la untuk 5 ketul isi penuh2..tu pun ada baki lagi lebih kurang sesudu.

Nota (untuk rujukan kemudian hari): 
Puff Pastry ini dah cukup rasa jadi tak yah nak lebih kan garam pada inti
Aku bakar suhu 230degC ikut macam kat plastic bungkusan..tapi tengok blogger lain buat 180 or 190 degC..ikut mana yg jadi la yer..dulu rasanya aku guna suhu 180-190degC, tapi tak senaik ini pastry nya..
Api atas bawah
Masa bakar, kedudukan puff pastry ditengah2 oven antara api atas dan bawah..

Lagi satu..emm aku bakar letak atas rak bukan atas dulang (dulang oven)..tapi dulang oven tetap aku masukkan..maknanya susunan yg aku buat cam ni, bawah sekali dulang--rak besi--kemudian puff pastry


Silap aku, aku masukkan sikit air masa last sekali tumis kentang tu konon nak buat basah2 sebab tepung jagung habis padahal masin sikit hihihi, jadinya intinya macam lembik2 gitew..tapi ok je bagi aku..

diorang?..'baik makan karipap'..aku? aku tak kisah..lagi rasa nak buat lagi adalah..kahkahkah

1 comment:

Rozita Ceritaita said...

camne ko lipat pastry ni...menarik... aku suka pastri camni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih