Tuesday, June 5, 2012

Kue teow Kung fu

Assalamualaikum..

Suka kue teow kung fu ni..sebelum ni makan kedai je tahu..dulu-dulu 3 ke 4 tahun lepas pernah cuba buat, tapi tak menjadi..lepas tu tak pernah try sampai la minggu lepas..resepi sangat sempoi..ambil dari Myresepi, resepi oleh Hanis. Terima kasih Hanis untuk resepi yang sedap ni..tulisan purple tu yang aku buat ya..

 

Kue Teow Kung Fu
by: Hanis (Myresepi)
 
Bahan-bahan (1 orang): -- 2 orang
kueh teow
2 biji telur
lada hitam / lada putih
 
mix seafood
lobak
1~1setengah sudu besar tepung jagung --- lebih kurang 2 sudu
1 cawan air  --- 2 cawan setengah
sayur-sayur lain (optional) (sayur2 kat rumah dah abis la pulak)
1 ulas bawang putih --- 2 biji
2 biji bawang merah
2 biji cili padi (kalau nak lebih pedas boleh letak lebih) --- aku letak banyakk, tumbuk sikit
sos tiram --- 1 sudu makan
1/2 kiub pati ayam maggi
1 sudu kecil lada hitam

Cara-caranya:
1. Pukul telur bersama garam dan sedikit lada hitam/ putih di dalam gelas. Masukkan keuh teow hingga 3/4 gelas. Tuang dalam kuali yang dah diletakkan sedikit minyak. ratakan kueh teow supaya menjadi sedikit nipis.Balikkan supaya kedua-dua belah masak. Masukkan dalam pinggan dan sedikit melengkung.

2. [untuk kuah] tumis bawang putih hingga sedikit perang. kemudian masukkan seafood mix. Tuangkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dalam kuali. Masukkan sedikit lada hitam, cili padi, sedikit sos tiram, lobak dan sayur-sayuran. Biarkan kuah sedikit pekat kemudian tuangkan ke dalam pinggan berisi kueh teow tadi. (kalau nak lebih kuah boleh tambah lagi air).

*untuk kue teow, satu hidangan/ pinggan aku guna 1 biji telur, lada hitam & lada putih sedikit sahaja (jenama ajishio).

**untuk kuahnya, aku kisar bawang putih dan bawah merah dengan sikit air, kemudian tumis. bila dah naik bau, masukkan seafood, air, kiub ayam, lada hitam, cili padi, sos tiram dan sayur. Akhir sekali masukkan tepung jagung yang dah dibancuh dengan sedikit air..hehhe

Adik aku tak makan banyak sebab dah kenyang makan kfc, pastu sebab aku letak banyak lada hitam kat kuah tuh..hehhe dia kata lebih kurang kalau tak silap mana ada orang letak lada hitam hehhe tapi aku makan banyak sebab aku rasa sedappp..wakakaka..adik aku nya pun aku yang habis kan, perggghhh..

Nota: Macam bersepah la resepi kat atas tu..nampak macam susah sangat resepi ni padahal sangat senang..takpa la, sesiapa yang nak lihat langkah-langkah beserta gambar, bole ke my resepi. ini link nya..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih