Tuesday, February 28, 2012

Laksa Penang

Assalamualaikum..
Buat laksa ni ahad hari tuh..untuk makan malam juga hehhe puas hati dapat makan banyak2..resepi dapat dari sini..kalau tengok kat gambar tu, lada besar2 sebab blander aku dah penat..jalan berhenti, jalan berhenti..akhirnya aku memahami dia yang penat..jadi aku biar je la lada-lada tu, tak paksa dah :D

Aku guna ikan kembung eh? ye ker?..kuttt..., belacan aku tak letak sebab kami-kami tak berapa sangat nak makan belacan macam eksen okeh..emm :) sebab nanti ada yang gatal hidung, muka gatal..diorang kitaorang ni kalau rasa atau bau yang pelik2 sikit, diorang tahu..cuma tak tahu benda apa eh?aku la tu yang tak tahu..orait..tapi resepi ni sedap..lagi-lagi mudah, memang la aku suka..lagi satu aku tumis sekejap..kejapp jee..tak jadi resepi lain kan?..heheh aku buat dalam separuh dari resepi di bawah..


Laksa Penang
Sumber: OhMalaysia (Amir Said)

Bahan-bahan (kuah) 10 orang
1 kg ikan selayang
20 ulas bawang merah
20 tangkai cili kering
6 tangkai cili api
1 sudu kecil belacan
10 keping asam keping
10 cawan air
4 tangkai daun kesum
1 biji bunga kantan – dibelah dua
Garam dan gula

Bahan-bahan lain
Laksa beras cap Eka 1 kg
5 biji telur rebus – dibelah dua
Hirisan salad, bawang besar, cili api dan timun

Cara-cara
  1. Rendam laksa selama 1 jam, kemudian rebus sehingga lembut dan toskan.
  2. Untuk kuah, rebus ikan selayang sehingga lembut dan asingkan isinya daripada tulang. Guna air rebusan ikan untuk kisar tulang ikan dan kemudian tapiskan.
  3. Kisar isi ikan, bawang merah, cili kering dan cili api.
  4. Masak bahan yang dikisar di dalam periuk. Masukkan belacan, asam keping, air, daun kesum, bunga kantan, garam dan gula secukup rasa.
  5. Hidangkan laksa penang dengan ulam, telur rebus dan limau kasturi (optional).

Alhamdulillah dapat makan..terima kasih juga kepada tuan nya resepi Amir Said ni..

2 comments:

Rozita said...

wei lama aku tak jengah ko... banyaknya resepi kena baca....
aku pun suka laksa penang... kalau beli suahnya balik mesti aku buat sendiri pasal tak puas hati makan yang beli tu...

Faiz said...

tu la..aku tunggu ko update tau..
puas hati kan ita bila dapat makan buat sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih