Sunday, February 24, 2019

Jambu Bertih?

Assalamualaikum...

Sebenarnya aku tak tahu apa nama sebenar jambu ni. tapi lepas buat carian di 'Google' tadi, dapat la namanya Jambu Bertih rupanyan (rujuk blog ini). Dulu kat rumah arwah nenek aku kat kampung ada pokok jambu ni. masa kecil-kecil makan dengan kicap, gula dan hilis cili sikit.

La ni, semalam balik kampung, ada kat rumah mak. Jiran kampung bagi katanya. Ada sebakul, banyak la jugak..aku ambil sikit nak buat kunyah-kunyah.

Tapi sebab semalam dah makan dengan kicap dan gula, yang ada ni aku bubuh asam dan cili hiris sedikit.


Basuh dulu jambu-jambu tu. Aku sama basuh sama belah dua. Sebab kadang-kadang ada haiwan dalam tu hhehehhe..lepas tu tos kan..tabur asam dan lada hiris sikit.

Nanti kalau dah puas makan yang ni, aku naktambah kicap dan gula plak..bagi variasi rasa sementara ada ni. hehe

Baiklah. Jumpa lagi kawan-kawan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih