Tuesday, March 22, 2011

Moist Orange Buttercake & alunan kasih.....

Salam..
wakakakakka alunan yg tak berapa nak beralun. tunggang langgang.....


Resepi aku ubah2 sendiri dari resepi kek coklat yg aku dapat dulu2..dulu buat tak pernah jadi, bantat la apa lah..entah kenapa semalam tergerak hati nak try semula..wahhhh alhamdulillah...puas hati aku..(maybe dulu sbb belum ade penimbang kut, sekang dah ada, jd leh tukar2 bahan)...hehhe


bila tgok maklang nyer kat sini, rasa cam best jer buat alunan tuh. ade outline tuh....saja la nak try. tapi mcm biasa aku kan degil, cuma nak alunan nyer jer, kaler pun tak mo..tu la jadinyer..tapi ce bayangkan kalau lah ade kaler2, agak2 apa rupe kek aku nih dengan outline yang terputus2..ish ish..


Tapi kek nih best, sedap&moist..sebab ada susu..aku suker hehhe (tengah cari semangat nak taip resepi nih)..

Moist Orange Buttercake
Bahan2: (untuk Loyang 9x9)
250g mentega
235g gula
4 biji telur gredB
290g srf*
1st sodium bikarbonat*
1st baking powder (kalau guna tepung superfine, 2st)*---> ayak
285g susu segar
60g juice oren sunquick (aku guna mandarin, kalu yg oren rasanya masam sikit kut)

Caranya:
1. pukul mentega & gula sampai kembang
2. masukkan telur satu demi satu dan pukul sebati
3. satukan susu segar dan juice oren (larutan memang akan jadi pekat sedikit)
4. masukkan bahan2 yg diayak td ke dalam adunan 2, selang selikan dengan larutan susu td
^^petua dapat dari mat gebu, bila selang seli mcm nih, last sekali mesti tepung biar tak berketul2
5. masukkan dalam loyang yg dah di gris & dialas kertas minyak
6. bakar dengan suhu 175degC, 45-50 minit
^^(bila >30minit agak2 dah nak gelap sikit permukaan kek tuh, letakkan kertas minyak/aluminium foil. takyah letak proper sgt, just taruk je asalkan tutup permukaan kek --biar atas tak hitam hangus tapi belah dalam belum masak--)

Fuh..siap gak taip..sapa2 yg nak belajar mengalun tuh, gi belajar ngan maklang kat sini, aku kena buat tutorial mengalun lah banyak2 lah lepas nih


Betul gak kan, share resepi sini. mana tau berfaedah untuk org lain hehhe (perasan! mcm la ada org nk try) :P

kek saiz 9"x9"x2" saja buat besar..pastuh bawak gi opis lah..kena pandai cari mangsa kalau nak buat yg besar2 nih wakakkaka

 

1 comment:

Rozita Ceritaita said...

aku mesti try ni...bebila aku ada masa la ek..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih