Wednesday, February 16, 2011

Mango Layer Cheesecake

salam..ni buat weekend hari tuh..lama tak buat cheesecake..melilau cari mangga..hehhe sangat sedap..


sangat tidak sabar. kek tak sempat set betul2 lagi dah kuarkan...


Kek ambil resepi Cik Mat lagi..aku suka resepi nih, sangat sedap..tapi aku buat versi plain..n masukkan 1 sudu teh orange sunquick heheh bagi kaler kuning2 ke'oren'an sikit. Kek guna resepi ni dah banyak kali aku buat cuma gambar cam tak sesuai je nak bagi masuk sini. sedap, mak aku pun suka. lagi sedap kalau kek nih dah sejuk dan semalaman..hehhe versi belang dah buat, versi coklat pun dah buat..hehhehe sedap..


Creamcheese tuh aku guna resepi macam masa buat tiramisu, cuma kali nih aku letak gelatin (halal insyaallah) sedikit.

250g creamcheese
130g gula halus
1 st jus lemon
sedikit buah mangga di cincang halus (blend pun bole)
5g gelatin (cari yang halal ek..)
20g air panas untuk larutkan gelatin (air nih 4x berat gelatin tuh)
250g whipping cream (aku guna non-dairy)

Creamcheese dan gula putar hingga tidak berketul2 dan berkrim, masukkan jus lemon dan mangga. putar sebati.
larutkan gelatin. bila dah sejuk, masukkan ke dalam creamcheese tadi, putar lagi bagi sebati.
pastuh masukkan whipping cream..putar lagi sampai sebati dan agak2 sedikit kembang.
pastuh, tuanglah kat loyang (loose/springform) yang ada kek dan lapiskan..bila siap simpan dalam peti ais minimum 4 jam okeh, kalau tak tu nampak, jadi cam tuh..wahahha


aku adalah orang yang sangat malas nak taip resepi dalam blog heheh sebab tu aku lebih senang link kan dari mana resepi aku dapat. resepi nih pun lebih kurang sama ngan resepi yang aku baca& cuba sebelum nih cuma aku ubah sikit2 ikut citarasa aku.


Pada siapa2 yang rasa macam tak berapa rajin dan nak sangat merasa, leh order je, tak mahal saiz 8" nih, RM55..insyaallah

 

2 comments:

ozzy said...

Assalam..

Teruskan kreativiti anda..saya suka dgn kepelbagaian resepi anda.
Semoga bissness success & berkembang maju.

Faiz said...

assalam en ozzy.
terima kasih atas kehadiran dan doa amiin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih