Showing posts with label blueberry tiramisu. Show all posts
Showing posts with label blueberry tiramisu. Show all posts

Saturday, November 19, 2011

Blueberry Layer Cheesecake

Salam...
Pesanan daripada kakak ipar adik aku aka kakak adik ipar aku heheh..


Susunan didalamnya lebih kurang macam di sini..susunannya ya..2 layer chocolate sponge cake + creamcheese + blueberry filling..boleh tengok contoh layer kek macam kat sini juga..:D


Hari tu ada buat durian cheesecake, tapi buat macam ni lah, 2 layer spongecake, bukan base biskut macam kat sini..tapi aku tak amik gambo sbb kurang rajin nak kemas2 kan segala tuk ambil gambar..makanya seperti mana korang yg aku dah bagitau, kat rumah nih kan aku seorang je yg makan durian, walaupun sedap & asyik ulang alik je, tapi jenuh lah aku bila fikirkan pasal lemak2 nih..so, adik aku offer nak bagi kat jiran sebelah, dan adik aku lagi sorg balik kg bawakkan tuk isteri dia akak adik ipar aku..masa tu la kut kakak adik ipar aku nih rasa..

jadi beliau pesan blueberry..cumanya kek ni travel ke muar sana naik bas..!!...hehheh aku tnya condition kek tuh, lum dapat reply lagi...huhuhu kita tunggu reply diorg ya...

Dan seperti harapan pembuat kek homemade yang lain, semoga kek ini sedap sepertimana citarasa sesiapa sahaja yg memakannya..insyaallah...alhamdulillah..

p/s:okeh...alhamdulillah bila sampai muar, kek masih berada dalam condition yang baik..hehhe nampakkan aku letak plastik di tepi kek sebagai langkah berjaga2 biar tak runtuh bila berhadapan ngan bonggolan2 di atas jalan..:D macam di sini juga..tapi aku mmg banyak kali jugak pesan ngan adik ipar aku, terus masuk peti ais..

Friday, July 29, 2011

Tiramisu Cake

Salam..
Tiramisu cake, resepi ambil kat sini ya..



hehhe walaupun sangat simple, dan mudah tapi rasa sangat sedap...tak serupa tiramisu kedai tau..


Ini kes tak sabar nak tunggu lama2 la nih...


Kek adalah buttercake..yes memang kek mentega akan keras kalau masuk dalam peti ais, aku pun tak suka masukkan kek dlm peti ais, sgt tak suka..tapi  kek nih yg disalut penuh keliling dgn creamcheese tak keras. Aku potong pagi tuh nak tengok isi dalam...pastu kek yg aku potong tu, aku masukkan semula dalam peti ais dgn sebahagiannya terdedah, itu yg keras..tapii aku balik keje, kuarkan dalam 10-15 minit sesambil masak ke tengok tv ke, dah lembut semula utk dimakan..


Sila jamu mata..

Tuesday, July 26, 2011

A cup of Tiramisu - Blueberry filling..

Salam...

Hehehheh sebelum puasa ni..buat la benda2 yg rasa2 macam nk makan..:)


kek adalah kek mudah, coffee chocolate cake, filling tu aku letak blueberry sikit..

Coffee Chocolate Cake

Bahan2:
125g mentega
120g gula
2 biji telur gred B
125g tepung kek*
20g serbuk koko*
1 st serbuk penaik*
1 st sodium bikarbonat*ayakkan bersama
1 st nescafe**masukkan ke dalam campuran tepung yg diayak, gaul rata
3/4 cawan air

Cara2nya:
1. Pukul mentega ngan gula sampai kembang
2. Bila dah kembang, masukkan telur satu per satu dan pukul sebati
3. Masukkan bahan2 yg diayak td selang seli ngan air (make sure tepung masuk akhir sekali supaya tak berketul2)
4. Masukkan dalam loyang yg dah beralas/gris, bakar 45min 180degC..


untuk Creamcheese

Bahan2nya:
250g creamcheese (aku guna Philadelphia) - biarkan di suhu bilik
130g gula halus
5g gelatin (halal)*
20g air panas* dilarutkan dan sejukkan
250g whipping cream (aku guna yg non dairy/utk topping) 

Cara2nya:
1. Pukul creamcheese bersama gula hingga tidak berketul2
2. Masukkan larutan gelatin dan gaul rata
3. Masukkan Whipping Cream dan gaul sebati

Pastu, lapis kan kek-krim-kek atau buat cara mana yg korg suka, filling bole letak taknak pun takpe..simpan dalam petiais dan biarkan 6 jam atau lebih...


Korang bayangkan sendiri la rasa dia cemana..hehhe coffee chocolate cake, lapiskan ngan creamcheese, letak blueberry filling lapis lagi ngan creamcheese ngan kek..:D

hehhe...ada resepi tertentu yg letak air coffee atas kek sebelum lapiskan dengan creamcheese tuh, tapi aku lebih suka yg macam nih...emmm...tak sabarnya nak balik nak makan byk2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih