Monday, September 28, 2009

Marble choc cheesecake


Buat 7 hari puasa. kejap jer buat kek nih..
Atas permintaan kak Norli (korg gi lar tgok blog kak norli nih, lawar decoration dia..), aku taruk resepinya. awalnya memang nak letak, pastuh asyik taksempat jer, last2 malas..hahhahahhaha
Resepi dari myresepi oleh F&N bersumberkan resepidiana. Aku nih memilih sikit, resepi2 yg ramai hantar report, ramai komen sedap, yg tuh memng aku tak sabar2 nak try. bukan nak makan sangat pun..huhuhu Adunan utk cheese aku buat lebih kurg separuh jer sebab rasanya masa tuh, tu jer stock cheese yg ade, lagi satu sebab loyang tak muat. sekali lepas masak, kek tuh memang jadi sama saiz sama tinggi ngan loyang aku hahhaha sib baik...lagi satu resepi masuk dalam cup, tapi aku masuk dlm loyang :D..
Mula2 ingt nak link kan jer ke myresepi, sekali problem daa...jadi nih aku copy&paste kan semula resepi asal dari F&N tuh...

Adunan coklat:
180g mentega
170g gula kaster
3 biji telur
20g serbuk koko
120g tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
Adunan cheese:
250g cream cheese
60g gula kaster
1 biji telur
1 sudu teh essen vanilla

Cara-caranya:
1. Pukul butter and gula.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji
3. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak.
4. Di sebuah bekas yang lain, pukul kesumua bahan-bahan adunan cheese hingga kembang.
5. Masukkan adunan coklat selang dengan adunan cheese kedalam cup
Bakar di oven 160 deg C selama 60 mins atau kukus sehingga masak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih