Sunday, January 15, 2012

Sambal Tumis Cilipadi

Salam..
Aku buatkan untuk adik aku..dia belum boleh makan benda yg kena kunyah lagi, jadi aku buatkan je sambal ni, makan ngan bubur nasi..

Simple je aku buat..kisar 1 biji bawang besar, 1-2 biji bawang kecil (kalau ada), 2-3 biji bawang putih, ikan bilis (lagi banyak lagi sedap), segenggam cilipadi & beberapa batang lada besar. Tumis  sebiji bawang besar yang dihiris-hiris & sejemput ikan bilis (ini lain daripada yang dikisar tadi)..bila dah naik bau, masukkan bahan kisar tadi..bila lada dah masak, masuk kan sikit air, air asam, perisakan dengan garam dan gula..aku letak ajinomoto sikit..ikut suka masing-masing..kemudian masak sampai dapat kepekatan sambal yang dikehendaki..

 

Aku ambil sikit, kemudian masukkan air (sikit je)..biar mendidih kejap, pecahkan telur..jadi la telur hancur hehhe tapi gambar tak da sini..


Simple je kan sambal aku masak hehhe kalau susah, tak tentu lagi aku akan masak selalu..asalkan masuk dengan citarasa orang yang makan, cukup la..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih