Wednesday, March 7, 2012

Bingka Jagung

Assalamualaikum..

Ada yang panggil bengkang yer..ni buat isnin malam. Tapi aku terlebih masa bakar. Hehe ada je la yg tak kenanya aku buat..mula-mula aku tak berapa pasti jadi ke tak wahaha lagi ntah hapa2 jer kan, pastu lepas aku google tengok-tengok..rupanya memang mcm ni rupa nya..heheh cuma akunyer comot sikit. Rasanya bole tahan la sebab jagung kan, cumanya disebabkan ketulan jagung kat atas sahaja (ini yang aku buat, yang terlebih bakar, yang jadi keras huhuhu), jadi lebih sedap makan atas dan bawah sekali..faham dak?..terlebih 100% masa bakar sebab, pas 1 jam tu, bila tengok-tengok, melekat lagi, tengok-tengok melekat lagi sampai la akhirnya aku baru teringat yang bingka masa panas memang cam ghitu pheewww letih nunggu ish ish.. kesian sungguh aku dia kena bakar lama-lama..rasanya kalau tak terlebih bakar, lagi sedap agak nya..

Resepi dapat dari sini..terima kasih untuk Honeym's. Nanti bebila ada stok jagung aku nak buat balik resepi ni hehhe entah bilanya..


Bengkang/Bingka Jagung
Resepi dari blog Honeym's

Bahan
1 cawan susu cair
1 1/2 cawan air
2 biji telur ayam
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung kastad
1 tin jagung krim dalam tin
3/4 cawan gula
1 s/b butter/majerin cair
 

Cara
1. Panaskan oven 180'C dan sapukan minyak loyang 8 inci X 8 inci atau loyang bulat 8 inci.
2. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan kacau rata.
3. Tuangkan bahan dalam loyang dan bakar selama 1 jam.
4. Sejukkan dan potong untuk hidangan minum petang
.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih