Wednesday, October 8, 2014

Pavlova

salam..
Alhamdulillah..rasanya kali ni menjadi la pavlova ni..rasa dah tahu kut satu dua sebab napa tak jadi sebelum sebelum ni..:)

 

Resepi ambil dari Joyofbaking. Cuma saya kurangkan gula, lebihkan tepung dan cuka sedikit. Juga krim atas tu saya guna resepi dari Spices Journey.

Resepi:
Pavlova Disc
Source: Joyofbaking 

4 large (120 grams) egg whites --- 4 biji putih telur tanpa timbang
1 cup (200 grams) superfine (castor) sugar --- 150 gram sahaja
1/2 teaspoon pure vanilla extract --- french vanila
1 teaspoon white vinegar --- cuka makan
1/2 tablespoon cornstarch (corn flour)

Kaedahnya boleh rujuk kepada website tersebut sangat mudah. InsyaAllah.


Sedikit tips:
1. Gula dimasukkan sedikit demi sedikit.
2. Adunan putih telur akan kelihatan putih berkilat.
3. Pastikan semua gula larut dalam adunan putih telur. Rasa adunan menggunakan 2 jari. Pastikan ia smooth dan tiada rasa kasar gula.
4. Suhu adalah mengikut oven. Mula-mula saya guna 130 degC. setelah 1 jam 15 minit hingga 1 jam 30 minit, pavlova disc tu masih lagi rasa lembut di luarnya (bila disentuh dengan jari). Kemudian saya naikkan suhu ke 150 degC. Selepas ~ 20minit (lebihkurang kalau tidak silap), saya sentuh pavlova disc, dan ia keras..hehe alhamdulillah. Jadi selepas ini saya mungkin naikkan suhu oven saya kepada 150 degC.
5. Kulit pavlova disc mesti keras, kalau tidak, selepas oven dimatikan, pavlova disc akan turun dan yang mengecewakan sekali, ia akan melekit-lekit..:)


Krim untuk topping pavlova memang saya cari lain dari yang lain kerana saya tak berapa gemar jika gunakan fresh cream@non-dairy whipping cream semata.

Ni resepi nya: dari Shiela...SpicesJourney..Saya buat separuh adunan krim ini untuk satu adunan pavlova di atas. Kaedahnya, boleh rujuk kepada website SpicesJouney ya..sangat mudah..semua boleh buat insyaAllah
Klik gambar untuk ke blog SpicesJourney
Terima kasih kepada puan SpicesJourney. Adik2 dan saya suka akan topping pavlova yang begini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih