Tuesday, November 1, 2011

Trifle Cake

Salam..
hehhe apa la lagi yg aku bole buat dengan baki2 kek dan cheese selain trifle yg sedap nih...:D tapi gambar tak berapa nak indah lah..takpa lah, atleast aku tahu aku dah buat..hehe dan dah rasa wahaha

Buat minggu lepas..ada baki plain buttercake, dan lebihan cheese dari sini...alhamdulillah cheese tu masih sgt elok lagi..fikir2, teringat trifle yang kak watie buat kat sini..perghh tiba-tiba je teringin..

Aku buat dalam bekas plastik yg transparent tu, yang aku dah alas plastik dulu. jadi senang nak angkat bila trifle dah set..tapi pasni, buat dalam bekas je lah sbb cheese tuh mencair, lapisan coklat tu pun lembut..


Aku letak resepi lapisan kedua je lah ye, lapisan bawah ambil di sini, lapisan atas sekali ambil di sini..tulisa biru tu adalah sukatan yg aku guna ya..

Trifle Cake

LAPISAN KEDUA
Bahan-bahan
2/3 cawan tepung jagung --- 60 gram
1/3 gula castor --- 70 gram
21/2 cawan susu segar --- aku kurangkan kepada 300 gram
200g dark chocolate --- aku guna milk chocolate biasa
Cara-cara
1. Campur tepung jagung dengan gula dlm periuk
2. Tuang susu perlahan2 sambil kacau.
3. Masak dengan api sederhana hingga kental. tutup api.
4. Masukkan dark chocolate, kacau sampai larut dan sebati.
5. Tuang ke atas kek dan sejukkan lebih kurang 15min.


Masa buat lapisan kedua tuh, rasa mcm banyak sangat nak bandingkan dengan kek dan cheese yang tinggal, tapi letak la jugak..pastuh lepas balik keje keesokan harinya baru aku buka n tengok..wahh ada ke yg nak makan ni kang..huhuhu jadi aku bahagi 3, 1 bekas bawa balik kg, leh makan dlm kete, 1 bekas lagi utk adik ipar aku, dia je yg rajin makan cheesecake aku..1 bahagian lagi aku tinggalkan utk adik aku yg tak balik...

sekali..adooyai..rupanya aku tinggalkan sikit je untuk adik aku yg tak balik kg tuh...sekali makan je dia..aku pun tak tahu dan tak da jawapan bila diorg bising walaupun aku tahu dia suka makan kek..huhuhuh senyum sama sengih2 jer lar yg 1 bekas lagi tuk makan dalam kete memang habislah..

err..faham tak apa yg aku cuba sampaikan?...hhehhe trifle cake ni sedapp...wahahhahahah

2 comments:

Rozita Ceritaita said...

aku tak faham tapi buat2 faham je la.. hahaha... mesti berlemak kan rasa dia faiz?

aku lama teringin nak buat tapi masa lak tak mengizinkan...

Faiz said...

:p sedapp ita...yeah..kaya dengan rasa coklat, rasa creamcheese...pergghh

buat la..senang je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih