Wednesday, November 23, 2011

Apam Kampung

Salam..
Apam kampung..hehhe


Resepi nanti la..cuma jangan kutuk kelapa aku yang bukan hanya ada yg putih, tempurung pun ada :D

okeh!..sambung balik..ni kali ke-3 aku buat..yang 1st tak jadi, tak naik, aku rasa sebab yeast dah masuk angin..last week duduk2, terlintas lak nak buat lagi..buat la, masuk dlm cup kecil2..alhamdulillah menjadi..tapi perggghh melekat kat kertas wakakka manala aku tahu..tapi leh la makan cuma tak best lar..lagipun takda kelapanya..then semalam masa bolasepak akhir sukan sea tuh, buat lagi, kali nih dalam loyang. sebelum tuh dah siap2 beli kelapa lagi hehhe akhirnya dapat makan complete ngan kelapa..

dulu kecik2 aku tak bape suka benda nih, nama pun aku tak tau, aku tahu apam je..tak suka sbb bau yeast kut masa tuh..tiba2 start tahun ni ke tahun lepas, masa aku nampak ada jual kat kedai tempat aku letak muffin dulu tuh, rasa macam dah boleh nak makan pulak apam nih..hehheh nampak pula kat cmg nyer blog, oo baru tahu nama nya apam kampung... 

Terima kasih untuk cmg atas resepi ni..saya copy paste resepi sini ya.. 

Apam Kampung
Sumber: Mat Gebu

Bahan2nya:
200 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
75 gram cawan gula perang (brown sugar)
1 cawan air
6 gram yis + 1/4 cawan air, larutkan
Kelapa parut putih + sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Gaul rata tepung dengan gula perang hingga rata. Tuang bancuhan yis dan kacau rata. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan tidak berbintil2.
2. Lenser loyang bulat berukuran 8 inci dengan sedikit minyak masak. Tuang no. 1 dalam loyang tadi dan biar 1 jam atau hingga naik memenuhi loyang tadi.
3. Kukus atas air mendidih selama 40 - 45 minit (mat balut penutup kukus dengan kitchen towel). Sejukkan apam sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut tadi....

4 comments:

Rozita Ceritaita said...

nasib ko tulis dulu.. hehe.. aku baru nak kutuk kelapa anak dara ni.. siap kerak sekali ada.. haha... sedap ni.. lama tak makan.. balik kang buat best gak ni..

Faiz said...

wahahhahahha dah besor nih baru aku tahu amik yg putih je hahhaha

Unknown said...

ini kuih tradisi ... memang sedap .. bersarang tu mahal ... bak sikit ... ada ke lagi

Faiz said...

alamakk kak izann..dah abess laaa hehehe sedap kan kuih ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih