Friday, November 25, 2011

Chicken Pie..

Salam..
heheh org lain nyer comel2 je aku hah ko sekali buat sebesar alam terus aku buat.


Dapat resepi dari sini. Dulu masa belajar kat UPM aku suka la beli chicken pie dari fakulti food & tech tuh..tapi masa tu, tak leh lah makan selalu kan..bape harganya masa tuh ntah aku tak ingat..tapi aku suka sebab sedappp..terasa plak nak try..ni lah hasilnya..tapi aku ni korg tahu je lah guna barang2 yg ada je jadi tak bape ikut resepi sangat...kiranya resepi ni jadi inspirasi jgn tnya aku makna inspirasi la kat aku nak try chicken pie ni..harap2 pu3bay tak marah kan..

terima kasih pada pu3bay atas resepi ringkas dan sedap nih, saya c&p resepi sini ya..

Chicken Pie
Bahan2 Doh
150gram butter
280gram tepung gandum halus (yg tak payah diayak lagi) ---260g dah cukup bagi aku
1 biji kuning telur (dipukul) ---aku guna 1 biji terus
secubit garam halus
1 sudu teh gula halus

Bahan2 Inti Pie
1 biji kentang (potong dadu) ---aku guna 2 biji saiz sedehana
3/2 @ 2 ketul bahagian ayam yang banyak isi (buang lemak dan kulit, kemudian dipotong dadu)
1 biji lobak merah (potong dadu) ~kalau nak guna mix vegetable pon OK~ ---aku tak letak sbb takda
1 biji bawang besar (cincang) ---aku letak bwg putih sekali

Bahan menumis Inti Pie:
2 sudu minyak masak
2 sudu teh gula (ikut citarasa)
1 sudu teh garam halus (ikut citarasa)
1 sudu besar sos tiram ---tak letak sbb takda
lada sulah (serbuk) secukup rasa
1 sudu besar tepung jagung (larutkan tepung jagung dgn 2 sudu bsr air) 

Cara2nya sapa yg berminat leh gi ke link myresepi pu3bay ni..complete sekali ngan gambar tau..puas hati tengok n belajar..tapi aku tak letak sini..aku letak je apa yg aku buat k..

Inti:
rebus kentang separuh masak (aku rebus sekejap je dlm 3-5 minit), toskan
tumis bwang besar & bawang putih sampai naik bau
masukkan ayam
masukkan kentang yg direbus separuh masak tuh
kemudian masukkan garam gula lada sulah ikut cita rasa sendiri..
aku tambahkan air sedikit, sebelum masukkan bancuhan tepung jagung...:D
masak sehingga pekat..sejukkan..

Doh:
Pukul butter, gula, garam 2-3 minit, masukkan telur, 
Pukul sebati
Masukkan tepung sedikit sedikit, uli sampai tak melekat kat tangan..
Kemudian, tekan tekan doh dalam loyang (sehingga ke tepi loyang, tinggi dlm 1 inci)..jangan tebal sangat...

Kemudian, masukkan inti ke dalam doh yg dah di tekan2 ke dalam loyang, pastu tutup dengan doh (nipis2 je) lagi..pastuh boleh sapukan kuning telur atasnya...
Bakar suhu 180degC selama 1 jam..lama sebab size besar..kalau masuk dlm pie cup aluminium tuh lagi cepat masak..


Gigitan pertama membawa aku ke zaman muda 10-11 tahun dulu perghh..teringat pie ayam upm tuh..tapi 1st time buat ni tebal sangat lah doh aku letak..pas ni nak masukkan dalam pie cup aluminium tu lah atau pun dalam mould tart..senang nak letak doh tuh..leh letak nipis2..

pastuh inti nya, pada aku rasa dah sedap cuma kering lah aku buat, maklum sendiri la kan, org tak ikut resepi wahahhaha..takpa aku nk buat lagi walaupun yg memberi sambutan cuma aku wahahhaha aku suka wei..aku makan la..

Wednesday, November 23, 2011

Apam Kampung

Salam..
Apam kampung..hehhe


Resepi nanti la..cuma jangan kutuk kelapa aku yang bukan hanya ada yg putih, tempurung pun ada :D

okeh!..sambung balik..ni kali ke-3 aku buat..yang 1st tak jadi, tak naik, aku rasa sebab yeast dah masuk angin..last week duduk2, terlintas lak nak buat lagi..buat la, masuk dlm cup kecil2..alhamdulillah menjadi..tapi perggghh melekat kat kertas wakakka manala aku tahu..tapi leh la makan cuma tak best lar..lagipun takda kelapanya..then semalam masa bolasepak akhir sukan sea tuh, buat lagi, kali nih dalam loyang. sebelum tuh dah siap2 beli kelapa lagi hehhe akhirnya dapat makan complete ngan kelapa..

dulu kecik2 aku tak bape suka benda nih, nama pun aku tak tau, aku tahu apam je..tak suka sbb bau yeast kut masa tuh..tiba2 start tahun ni ke tahun lepas, masa aku nampak ada jual kat kedai tempat aku letak muffin dulu tuh, rasa macam dah boleh nak makan pulak apam nih..hehheh nampak pula kat cmg nyer blog, oo baru tahu nama nya apam kampung... 

Terima kasih untuk cmg atas resepi ni..saya copy paste resepi sini ya.. 

Apam Kampung
Sumber: Mat Gebu

Bahan2nya:
200 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
75 gram cawan gula perang (brown sugar)
1 cawan air
6 gram yis + 1/4 cawan air, larutkan
Kelapa parut putih + sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Gaul rata tepung dengan gula perang hingga rata. Tuang bancuhan yis dan kacau rata. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan tidak berbintil2.
2. Lenser loyang bulat berukuran 8 inci dengan sedikit minyak masak. Tuang no. 1 dalam loyang tadi dan biar 1 jam atau hingga naik memenuhi loyang tadi.
3. Kukus atas air mendidih selama 40 - 45 minit (mat balut penutup kukus dengan kitchen towel). Sejukkan apam sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut tadi....

Tuesday, November 22, 2011

Puding Kastad Jagung

Salam..
Puding kastad jagung...lama dah nak buat..aku suka kuih ni. dulu pernah buat sekali tapi tak jadi..kali ni berazam nak buat betul tak kira lah godak aka kacau berapa lama pun dalam periuk hehhe


Resepi ambil dari sini. Sangat mudah, cuma aku kacau dalam 1 jam lebih gak la..terima kasih kepada reenazman atas perkongsian resepi ni..sangat masuk ngan citarasa aku..tak terlalu keras..lembut tapi tak terlalu lembut..minta izin copy paste sini ya..

Aku guna loyang 8",hasilnya tinggi menghasilkan tinggi puding yang lebih kurang 1". Tulisan biru tu yang aku ubah sikit..sbbnya 1 tin susu cair tu sama ngan 2 cawan, jadi tau je la aku ni, ntah bila nak guna lagi separuh  tu, jadi abiskan je lah terus..pastuh kurang kan 3 cawan air ke 21/2 cawan..

Puding Kastad Jagung

Bahan-bahan ( 1 loyang )

1 cawan tepung custard
1 tin jagung manis (creamy corn)
3/4 cawan gula
1 1/2 cawan susu cair---- 2 cawan = 1 tin
3 cawan air---- 2 1/2 cawan


Cara-cara
Campur semua dalam satu periuk dan masak dengan api perlahan sampai pekat dan likat..dah betul2 likat..transfer adunan tersebut dalam loyang..sejukkan sebelum masukkan dalam peti ais..


Sedap..warnanya kuning pekat lagi, tapi mcm aku dah cakap, kamera aku ntah kenapa..jadi terima jelah ni...


terima kasih banyak2 kepada sesiapa yg sentiasa sudi datang berkunjung, walaupun hanya tengok gambar..sekurang2 ada sesuatu yg menarik perhatian untuk anda ke sini..terima kasih..

Sunday, November 20, 2011

Coklat Hantaran Pink Purple - Jambangan Coklat Pink Purple

Salam..
Pesanan dari Aien untuk hantaran perkahwinan kawannya..jambangan coklat untuk 35 pcs..


Pick up di hadapan KPMC Kajang..


Tema pink, purple and silver..filling hazel nut and blueberry..


Alhamdulillah..harap coklat ni sedap seperti citarasa org yg memakannya dan memberi kegembiraan kepada yg memandangnya..insyaallah


Thanks ya Aien, terima kasih atas kepercayaan & order..jgn serik order lagi ya..insyaallah

Alhamdulillah

P/s: aku tak tau nape ngan kamera kami..huhuhu bila ambil gambar ada garisan melintang..:( 2 gambar2 atas tu kena soft kan baru clear sikit..pastu lg 2 gambar ambil guna handphone..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih