Showing posts with label chocolate chip muffin. Show all posts
Showing posts with label chocolate chip muffin. Show all posts

Monday, February 13, 2012

Banana & Chocolate Rice Cupcake lagi...

Assalamualaikum..

Pagi Sabtu semalam buat lagi hehhe saja nak habis pisang guna 2 ketul je pun..tapi kali ni aku kurangkan sedikit gula dan kurangkan juga chocolate rice. Atas pun tak tabur dengan chocolate rice tu..

 

Banana and Chocolate rice cupcakes *makes 10
Source: Kak Rose (My Kuali) 

Ingredients
125g butter, room temperature
80g caster sugar --- aku kurangkan jadi 75 gram
2 large eggs
1/2tsp vanilla extract
100g self-rising flour
80g mashed banana
30g chocolate rice --- aku kurangkan jadi 20 gram
For the topping-chocolate rice

Method
1. Preheat the oven to 180C. Put 10 paper cases in a 12 holes muffin pan.
2. Put the butter and sugar in a mixing bowl, and beat together until light and fluffy.
3. Add egg one at a time, combine well.
4. Add in the flour and mashed banana, fold till well combine.
5. Add in chocolate rice, mix well.
6. Spoon the mixture into the paper cases.Sprinkle chocolate rice on top.
7. Bake the cupcakes in the oven for 20-25mins, or until risen and firm to the touch.
8. Transfer to a wire rack and let cool.


Alhamdulillah, hasilnya disukai. Manis pun sedang-sedang elok sahaja..lupa nak bagi tahu hari tuh, resepi ni, aku masukkan dalam cup saiz 8, dapat dalam lebih kurang 19 ketul cupcake..:) 

Dah abis semua..makan berdua..ish ish..mana la nak kurus lagi..orait...jumpa lagi insyaallah..terima kasih..

Wednesday, September 7, 2011

Monday, July 25, 2011

Assorted Muffin...anyone?..

Salam..

:D..jom makan muffin!! Pilih je nak yg mana satu hehehe


Buat semalam sambil basuh baju 2 lori..ok, aku tipu buat dalam 25 ketul jd 4 jenis muffin..masing2 smlm suma mcm tak larat je nk makan sbb penat tido hehhe jadi hari ni kita berbuka dengan muffin!!

Chocolate Chip Muffin..


Kiwi Muffin..


And yg sangat sedap, ini dia Blueberry Muffin!!


O yeah..vanila muffin tak amik gambar banyak, tapi ada menyelit kat atas sekali tu..

Saturday, May 7, 2011

Vanila Muffin & Choc Chip

Salam, muffin order untuk jumaat semalam dr officemate.


Thanks ya..
 

Tuesday, April 19, 2011

Vanila muffin w choc chip

Salam..ni baru buat sblm maghrib td. terasa nak makan benda ber'kek'. resepi ambil dari CMG sini, cuma aku gantikan almond tu ngan choc chip..

 

Resepi sangat ringkas dan mudah pada aku, sekejap je membuatnya. sedap dimakan masa panas2..dapat dalam 13 ketul suffle cup size s. CMG, saya c&p resepi sini ya..

Sumber resepi: Mat Gebu
Bahan2nya:
90 gram mentega
70 gram gula halus ---aku guna gula biasa, tu jer yg ada
110 gram tepung gandum* ---aku guna tepung superfine heheh
1 camca teh baking powder*(*digaul rata dan diayak)
1 biji telur gred A
50 ml susu segar
3/4 camca teh esen vanilla
1 camca teh mocha flavor---tak letak
Cincangan kacang badam secukupnya---aku gantikan ngan chocolate chip

Caranya: 
1.Panaskan oven pada suhu 180C, alas acuan mufin dengan paper cup atau guna muffin cup jenis keras. Ketepikan. --hhehe aku 170degC
2.Putar mentega dengan gula halus hingga sebati, masukkan telur dan terus memutar hingga putih dan kembang. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar. Putar sebati
3.Akhir sekali masukkan esen vanilla dan mocha flavor, kacau rata. Sudukan 3/4 penuh dalam acuan muffin atau muffin cup tadi. Tabur cincangan kacang badam atasnya.
4.Bakar 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan... ---aku bakar dlm 15minit


Thanks to CMG..sepanjang yg aku ingat, kebanyakkan resepi cmg yg aku try, menjadi n sedap...aku banyak belajar dr blog beliau..belajar masak, belajar tengok resepi, belajar deraka kakakaka (gurau jer okeh..)..tapi betul jugak, yg nak makan kan kita, jd kita ikut resepi tapi buat ikut citarasa kita hheheh okeh2! dah nak start mengarut nih. nak g tengok desperate hwife heehee

p/s: buat bf pg nih, rupanya lg sedap bila dibiarkan semalaman..

 

Friday, January 28, 2011

Chocolate Chip Muffin

Salam. Aku dah start jual chocolate chip muffin nih kat kedai kakak jual sarapan tuh dari minggu lepas. lepas adjust sikit2, dapat la untuk harga 50 sen sebiji. agak sedikit kecil dari muffin vanila yg biasa jual kat situ. Alhamdulillah..


Comel je saiz muffin nih. tapi aku takleh

Friday, December 24, 2010

Vanila Muffin w blueberry filling, Chocolate chip muffin

Order dari officemate adec aku, vanila muffin dengan inti blueberry.


Muffin nih saiz nya lebih kecil drpd muffin vanila yg biasa aku buat tuh, harganya RM0.65 sebiji.

Yang bawah ni
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih