Monday, July 13, 2009

Nasi ayam..

1st time buat nasi ayam..terfikir nak buat sebab dah ada madu..abah aku bagi hehheh bole la cuma aku terkurang buat sup nya..sebab kan ke sup tu di buat masak nasi, senang kata memang tak cukup lah, memang kena buat lain lah sup tuh kekkekke takpa, lepas nih tau la nak budget sup cemana..
Resepi aku dapat kat blogger jugak, kang aku letak sini, bior aku tak lupa resepi mana yang aku dah buat..ayam madu tuh bole tahan la rasanya, tapi kalau aku peram lama sikit, lagi sedap kut..bole buat berbuka puasa di bulan ramadan nanti kakkakakka
Resepi oleh Checkie (thanks ya, mudah resepinya) tapi aku terpaksa ubah sikit ikut selera:
utk stok ayam:
1 ekor ayam-potong 4 dan bersihkan
2 batang celery ----> aku tukar daun sup &daun bwg sbb ktorg tak suka sbb dauntu bau cam kumbang
3 ulas bawang putih-ketuk
2 inch halia-ketuk ----> aku tak guna
1 kiub ayam
air secukupnya
-masukkan semua bahan dlm periuk.biar mendidih sebelum keluarkan ayam.
-ambil stok ayam secukupnya utk masak nasi.yg selebihnya bolehlah dibuat
**hehhehe...aku buat macam sup biasa,tumbuk bwg merah+putih+perencah sup 1 smakan (beza dr sup biasa yg ni aku +kiub ayam), pastu masukkan ayam, dan air secukupnya...hehhehe sedap lar..
utk nasi ayam:
3 cwn beras-cuci dan rendam dlm 1/2 jam@lebih ----> aku tak rendam..
4 1/2 cwn stok ayam@ikut jenis beras ----> mcm masak nasi biasa
2 helai daun pandan ----> tak guna pun sbb takda
rempah tumis 4 sekawan
minyak sapi 3 sb
bawang putih 3 ulas-ketuk
halia 2 inch-ketuk
garam secukup rasa
-panaskan minyak sapi dlm periuk nasi.masukkan daun pandan
-tumis rempah tumis,bawang putih dan halia hingga wangi
-masukkan beras yg telah di toskan terlebih dahulu.kacau rata.kacau sentiasa dgn api sederhana.hingga air yg ada kering.masukkan stok ayam
kacau lagi dan masukkan garam.biar air kering sedikit sebelum alih ke rice cooker.
-biar masak seperti biasa
utk ayam:
ayam yg direbus sekejap tadi
*1 1/2 inch halia }ditumbuk
*2 ulas bawang putih }*
1 sb lada hitam }*
1/2 kiub ayam*
2 sb sos tiram
*sedikit kicap cair
*1 sb madu
*minyak bijan
-satukan semua bahan *.lumurkan pada ayam rata2.simpan/perap dlm peti sejuk.lagi lama lagi sedap
-bakar selama 25min dgn suhu 220-250c
*hehheh, macam biasa aku +bwg merah sbiji
utk sambal cili:
*6 tangkai cili merah
*sedikit cili padi
*1 1/2 inch halia
*4 ulas bawang putih
garam
jus limau nipis secukupnya
sup ayam utk mengisar bahan
2-3 sb minyak bijan
kisar bahan bertanda* hingga halus-panaskan minyak bijan dlm pot
-tuang bahan kisar.masak hingga pekat
-masukkan jus limau dan garam secukupnya(lebih sedap kalo masin ckit sambal ni)
utk kuah kicap
cuma campurkan kicap dgn sup secukupnya dan kacau
-hidangkan nasi ayam dgn salad,tomato dan timun..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang selalu dijenguk..Terima Kasih